Villamosok, kisvasutak Lengyelországban

Villamosok, kisvasutak Lengyelországban

Új járművet kapott a 38 éves bytomi 38-as villamos vonal

2020. július 14. - zajezdnia

 bytom1.JPG

2020. február 10-én ünnepelte 38. születésnapját Lengyelország, illetve Európa egyik legrövidebb villamos vonala a bytomi 38-as. A születésnapot tortával, zenekarral ünnepelték a szervezők. A vonal érdekessége hogy egy 1949-ben gyártott (954 pályaszámú), és egy 1951-ben készült (1118-as pályaszámú) Konstal N típusú villamos közlekedett menetrend szerinti forgalomban egészen 2020 elejéig.

b9.JPG

Az 1350 méteres, öt megállós vonal egyetlen utcán (Piekarska) halad végig, a menetidő 6 perc.  

1913. november 24-én indult a vonal, kezdetben ’III’ jelzéssel Beuthen Ring (Bytom Rynek) és a végállomásnál lévő kocsiszín között. 1914-től 1941-ig a vonalat felfüggesztették. 1941-1951 között ’33-as’ jelzéssel közlekedett. 1956-ban a kocsiszínt bezárták, de a rövid vonalon a villamos közlekedés megmaradt 35-ös jelzéssel. Majd 1982. február 10-től viseli a 38-as számot.

Már a februári ünneplésnél tudni lehetett, hogy a Konstal N-ek helyére hamarosan új járművek érkeznek. A Modertrans poznań-i gyárában ekkor már a szállításra és az átadásra készítették fel azt a 10 darab új, egyrészes Moderus villamost, amiket a Tramwaje Śląskie vásárolt. A tízből nyolc egyirányú, kettő viszont kétirányú, így adva lehetőséget a Konstalok kiváltására.

Márciustól a ’világvége’ miatt a vonalon szünetelt a közlekedés. Az újraindulásra 2020. július 9-ig kellett várni. Ekkor egy sajtótájékoztató keretében mutatták be a 38-as vonal új járművét, a Moderus MF 11 AC BD-t. A 954-es Konstal még utoljára megjelent a Szentháromság temploma melletti megállóban, de ezután a 1019-es és az 1020-as pályaszámú egyrészes, kétirányú Moderusokkal lehet utazni a 6 perces vonalon.

 

A hírek szerint még ebben az évben kiválasztják a kivitelezőt, aki a Piekarska utca átépítését elvégezheti. Az utca átépítése mellett a vágányok cseréje is szerepel a tervekben, illetve a csatlakozó vágánykapcsolatok átépítése úgy, hogy a 38-as végállomása a Bytom központjában található Sikorski téren legyen, ahol kedvezőbb átszállási kapcsolatot adhat a többi villamoshoz.

  

2018-ban írta alá a szerződést Modertrans és a Tramwaje Śląskie 10 darab új egyrészes villamos szállításáról nettó 29 millió zł értékben, egy Európai Uniós fejlesztési program keretében („Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”). A szerződés 5 darab opció lehívásának lehetőségét is tartalmazza.

8 darab Moderus MF 10 AC – pályaszám: 1001-1008

2 darab Moderus MF 11 AC BD – pályaszám: 1019, 1020

 

Forrás és több kép:

https://dziennikzachodni.pl/linia-nr-38-jezdzi-po-piekarskiej-w-bytomiu-od-38-lat-alez-to-byly-urodziny-balony-i-tort-wideo-zdjecia/ar/c1-14777078

https://www.tram-silesia.pl/www/index.php/42682/wyjatkowo-%e2%80%9eokragle%e2%80%9d-38-urodziny/#

https://www.bytom.pl/linia-krotka-urodziny-huczne-sto-lat-dla-linii-nr-38

https://www.tram-silesia.pl/www/index.php/43883/nowy-moderus-zadebiutowal-na-linii-nr-38/

https://dziennikzachodni.pl/kasia-jezdzi-po-bytomiu-na-linii-tramwajowej-nr-38-zadebiutowal-niskopodlogowy-tramwaj-bedzie-jezdzil-codziennie/ar/c1-15071136

A bejegyzés trackback címe:

https://uwagatramwaj.blog.hu/api/trackback/id/tr6315996276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása