1949 óta nem volt akkora villamoshálózat fejlesztés Wrocławban, mint amibe a dél-sziléziai város kezdett 2019 őszén. Elkezdődött a Nowy Dwór lakótelep felé vezető autóbusz-villamos vonal (TAT - trasa autobusowo-tramwajowa) építése. A csak az autóbusz és villamos forgalom számára építendő 7 km hosszú új vonalon 15 új megálló, egy 160 és egy 22 méteres felüljáró is lesz.
Jelenleg a megkötött szerződések összértéke már 151 millió złoty. A teljes beruházás várható összege meghaladja majd a 370 millió złotyt, amiből 113 milliót finanszíroz az Európai Unió. A befejezés várható időpontja 2023.
Az új megépítendő vonalat három részben tervezik megvalósítani (kivitelezés szempontjából több részre van bontva). Az első szakasz, amely a belvárosból az Orląt Lwowskich tértől (az 1991-ben bezárt és funkcióját vesztett és érdemben azóta sem hasznosított Świebodzki vasútállomástól) indul. Ezek után a Robotnicza és a Braniborska utcák közötti raktár épületek között halad, ahol a vágányok már elkészültek. A felsővezeték tartó oszlopok a Smolecka utcáig már szintén a helyükön vannak. Itt épül a 22 méteres felüljáró, amin keresztül halad majd tovább az autóbusz-villamos közös vonal Nowy Dwór felé. A munkálatok jelenleg a Wrocławi Ipari Parkig tartanak (itt van a 23-as villamos fordulója, amely most az építkezések miatt Pilczyce fordulóig közlekedik).
https://investmap.pl/wroclaw-ruszy-budowa-trasy-tramwajowej-na-nowy-dwor-miasto-wyklada-dodatkowe-miliony.a145450
A következő rész az Ipari parktól a Rogowska utca kereszteződéséig tart, amely rész kivitelezőjének kiválasztása folyamatban van. Az Ipari park után található a Robotnicza utcát keresztező vasúti pálya, ahol viszont már megkezdődött a 160 méteres felüljáró építése.
A megépítendő felüljáró után a közös autóbusz-villamos vonal a Strzegomska utca közepén fog haladni, ahol a két útpályát elválasztó középső jelenleg füves, bokros sávban kerül kiépítésre az infrastruktúra.
A lakótelepre beérve Nowodworska, Nowy Dwór és Rogowska jelenlegi autóbusz megállókban fognak a villamosok is megállni. Ezen három megálló között egy évekkel ezelőtti útfelújítás során, az úttest közepén, külön zárt buszfolyosó került kialakításra.
Az utolsó szakasz a Rogowska megállótól a Nowy Dwór autóbusz fordulóig tart, a jelenlegi Rogowska utca mentén. A villamos végállomása pedig a jelenlegi fordulónál lesz.
A 640 ezres város 88 km hosszú villamos hálózata több helyen is jelentősen elhasználódott, így tavaly év végére már hetente okoztak jelentős fennakadásokat a pályahibák miatti siklások. Emiatt a 2020-as évre rekord nagyságú felújítást terveztek az MPK és a város szakemberei 80 millió złoty értékben.
Jelenleg is tart Osobowice forduló teljes átépítése, a Pomorskie hidak felújítása, és az egyik legfontosabb belvárosi kereszt az Árkádoknál (Piłsudskiego/Świdnicka) található váltók cseréje. Továbbá heteken belül indulnak az újabb munkálatok, többek között, Zawalna és Biskupin fordulók átépítése. Nem véletlen, hogy a többéves felújítási projekt "TORYwolucja" néven fut. (Lengyel szójáték, tory - vágányok, ewolucja - fejlődés, de lehet rewolucja - forradalom is.)
forrás: