Villamosok, kisvasutak Lengyelországban

Villamosok, kisvasutak Lengyelországban

Lengyel kisvasúti forgóhíd a Balti-tenger partján

2020. május 15. - zajezdnia

dscf4117.JPG

Lengyelország kisvasútjai közül valószínűleg nem a Nowy Dwór Gdański településről induló ’Żuławska Kolej Dojazdowa’ neve juthat eszünkbe  elsőként. Ez teljesen érthető, főleg hogy a vasút már majdnem a Balti-tengernél (egészen pontosan a Gdański-öbölnél) van, így a Magyarországról érkező számára ritkán kerül az elsődleges célpontok közé. Azonban valószínűleg érdemtelenül, hiszen az egyik legérdekesebb keskeny nyomközű vasút Lengyelországban.

A tájegység megnevezése ’Żuławy Wiślane’ vagyis a Visztulai Árterületek. Így már érthető, hogy a vasút nevében is megjelenik a tájegység elnevezése.

Nowy Dwór Gdański egy 18 000 lélekszámú település Gdańsktól 40 , Elbląg 24, Malborktól 22 km-re a Nogat és Visztula folyók között. 2013-ig a település a normál nyomtávú vasút térképén is szerepelt. A fejállomásra az utolsó időkben az Arriva közlekedtetett időszakos nyári vonatokat 2009-2013 között.

 

A környék kisvasúti hálózata már 130 éves múltra tekint vissza. Az első 4,5 km-t 1886 körül építették amely Nowy Staw település cukorgyárát kötötte össze Dębina Południe településsel, ekkor még lóvontatással. A növekvő szállítási feladatok miatt gyorsan növekedett a keskeny nyomközű hálózat.  Az 1890-es évek végére a lóvontatás helyét a gépek vették át, és már nemcsak a cukorrépa, hanem a személyszállítás is feladata lett az egészen Gdańskig kiépült vasútnak.

1920-ra a teljes hálózat hossza 316 km volt, amelyből 248 kilométeren személyszállítás is volt. A második világháború jelentős károkat okozott a hálózaton. Az 1945 után megalakul a 'Gdańska Kolej Dojazdowa' (Gdański Elővárosi Vasút), amely a Gdańskból induló, Visztula jobb és bal partján található keskeny nyomközű hálózat üzemeltetéséért felelt.

gdanks_waskotorowy.jpgA gdański keskeny nyomközű vasútállomás épülete a XX. század elején.

forrás: https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/56,35612,22257281,gdansk-waskotorowy,,5.html

 

1947-ben a működő hálózat hossza 197 km volt, három évvel később már 295 km. 1956-ban a świbnoi komp rossz műszaki állapota miatt megszűnt a vasúti átkelés a Visztula bal és jobb oldala között.

Az 1960-as évektől az olcsóvá váló és egyre fejlődő közúti közlekedés hatására megkezdődött a csendes leépülés időszaka, a hálózat csökkenése. 

1973 december végén teljesen leállt, majd megszűnt a Gdańskból induló bal parti kisvasúti forgalom. A következő évtől már csak a Visztula jobb oldalán lehetett találkozni a kisvonattal. Azonban az 1980-as években folyamatosan álltak le a személyszállító vonatok az egyes szakaszokon. 

A Gdańska Kolej Dojazdowa egészen 1996-ig működött a lengyel nemzeti vasúttársaság a PKP-n belül. Ebben az évben közlekedett utoljára személy- és teherszállító vonat a hálózat még működő részén.

1999-ben döntés született a megmaradt hálózat és eszközpark felszámolásáról. A működő járművek máshová, a nem működőek selejtezésre kerültek. A lelkes vasútbarátoknak illetve az egyesületüknek (Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych - PTMKŻ) köszönhetően 2002-ben ismét elindulhatott mintegy 32 kilométeren a kisvasúti közlekedés Nowy Dwór Gdańskiból.

 dscf4037.JPGAz egyik fűtőház, jobbra hátul a végállomás a peronokkal.

 A Nowy Dwór Gdańskitól északra induló 15 km-es szakasz Stegna Gdańska elágazásig tart, az út 50 perc hosszú. Itt található a legjelentősebb és legérdekesebb műtárgy. Rybina település elején, a Szkarpawa folyó felett található elfordítható keskeny nyomközű vasúti híd, amely 1906 óta segíti a vasúti és vízi közlekedést. A 25 km hosszú, átlagosan 2,5 méter mély, hajózható Szkarpawa folyó a térség fontos vízi útja. A XX. század első felében az áruszállításban volt jelentős szerepe, összekötve a térséget Gdańskkal. A mechanikus erővel forgatható híd zárt állapotában csak 2,20 méter magasságig biztosít lehetőséget a hajóközlekedésre, ezért alaphelyzetben nyitott, csak vonatközlekedés esetén zárják. A híd vasúti biztosítása védőcsonkákkal és kézi működtetésű alakjelzőkkel történik.

 

A kelet-nyugati irány a majdnem 15 km-es, tengerparttal párhuzamosan haladó Prawy Brzeg Wisły – Stegna – Sztutowo. A tavaszi/őszi időszakban kétszer, nyáron háromszor érinti  a Visztula-parti és Sztutowo végállomást. A vonatból a tenger nem látszik, de a megállókból könnyen eljuthatunk a partig. Érdekesség, hogy a vonal szelvényezése a mai napig Gdańkstól indul, pedig régen is csak a komp kötötte össze a Gdańsk Wąskotorowy - Lewy Brzeg Wisły vonallal, .

Sztutowo állomásnál a szerelvények deltázással fordulnak. Innen korábban, a második világháború végén épített vágány vezetett tovább Krynica Morska felé, ez volt a delta északi ágának folytatása.

A Visztula-oldali végállomásnál körüljárással fordul a szerelvény. A megállótól rövid sétával a komphoz érünk, amellyel ha a feltételek is megfelelőek, Lengyelország leghosszabb folyóján, az 1047 kilométer hosszú Visztulán kelhetünk át Gdańsk felé.

 

 

Az utolsó szakasz a 2 kilométer hosszú, 1 megállónyi ’Nowy Dwór Gdański cmentarz – Nowy Dwór Gdański’. (Ez az Ostaszewón át Lisewóba tartó vonal maradványa.)

Évek óta Mindenszentek és Halottak napján a vonatok a ’Cmentarz komunalny’ vagyis köztemető megállóig járnak. Így a teljes vonal beutazására 2020-ban csak kettő napon lesz lehetőség.

 

Járművek

A vontatójárművek nagyrészt a bukaresti Augusztus 23. Művekben (FAUR) készültek. A forgalom zömét két A20D-P típusú motorkocsival bonyolítják, ezeknek a 4 tengelyes (B'2' elrendezésű), közel 16 méter hosszú, 39 ülőhelyes járműveknek padlója alatt Rába-MAN D2156 HM6U motor dolgozik, hidraulikus erőátvitellel. 1984 és 1986 között összesen 32 darab állt belőlük forgalomba Lengyelországban, ebből 6 ezen a hálózaton. Az MBxd2-210 - 213, és 220, 221 pályaszámokat viselő járművek közül a 212-est sikerült visszahozni, és újra üzembe állítani a vonalon. Mellé a 304-es érkezett, mely eredetileg 1000 mm-es nyomtávon üzemelt, Koszalin környékén.

  • MBxd2-212 (1986/25116) 
  • MBxd2-304 (1985/25072)

dsc02900.jpg

Rába-MAN motorral a Balti-tenger partján is

Ezenkívül három darab L45H sorozatú - Magyarországon Mk45-ösként ismert - mozdonnyal is rendelkezik a vasút, ezeket talán nem szükséges bemutatni:

  • Lxd2-294 (1971/21265) motor: MB 836 Bb
  • Lxd2-315 (1974/22181) motor: MB 836 Bb
  • Lxd2-325 (1978/23604) motor: Henschel Wola H-12  (leállítva)

2020 januárjában egy WLs180 típusú dízelmozdony érkezett a vasútra. Ezekkel a lengyel gyártású, Lyd1 sorozatú, 3 tengelyes járművekkel kezdődött a gőzmozdonyok kiváltása a hatvanas években a  gdański hálózaton is, így a múlt egy újabb darabjának bemutatása válik majd lehetővé a mozdony felújítása után.

Személykocsiból 9 darab van. Ebből 5 darab nyitott, 4 tengelyes "nyári" kocsi, ezeket a świdnicai vagongyár által az ötvenes években épített 3Kw, illetve 4Kw típusú fedett teherkocsikból a lisewói műhely alakította át. Esős napokra és tartalékként 4 darab, az A20D-P motorkocsikhoz tartozó, 45 ülőhelyes zárt kocsi is rendelkezésre áll. (FAUR 1986-1988)

HD minőségű felvétel az egyik motorkocsi vezetőállásáról, majdnem a teljes jelenlegi hálózatról:

A Locomotiv GT hajtányozik valahol a kisvasúton 1973-ban, 2:59-nél érkezik az MBd1-137-es, lisewói motorkocsi:

 Életképek 1978/79-ből, vegyesvonat MBd1-es motorkocsival, és hasonló érdekességek:

http://www.eisenbahnwelt.com/19780717.html

Menetrendek 1974-ből:

A TVP lengyel televíziós csatorna regionális műsora:

https://gdansk.tvp.pl/46192994/wiatrak?fbclid=IwAR0J96jvEz_7UKytcrmjAH-pQmhgO9xFGWNC3XWbpjK7J7-KzewwQazoX4g

 

forrás:

https://kolejzulawska.pl/

https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/56,35612,22257281,gdansk-waskotorowy,,5.html

http://www.zalewwislany.pl/rzeki-delty-wisly-petla-zulaw/obiekty-hydrotechniczne/rybina-most-obrotowy-kolejowy-Szkarpawa

 

Készítette:

zajezdnia és Komlósfecskés

A bejegyzés trackback címe:

https://uwagatramwaj.blog.hu/api/trackback/id/tr5515682530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása